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Physical Education Workshop "DEPORTE 2025"

IV International Symposium on Physical Activity, Sport and Recreation 2025

DEPORTE 2025

Physical Education Workshop

Motor activities to improve hand-eye coordination in third-grade students
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This research addresses the problem of third-grade students who present difficulties with hand-eye coordination in Physical Education (PE) classes at the ENU "Mártires del 13 de marzo" in Manicaragua. The study observed an adjustment in movement patterns that denotes a lack of coordination between the visual stimulus and the motor action executed, as well as difficulties in simultaneously performing a motor action in response to multiple stimuli (visual, auditory, or tactile), according to commands during class. They also report fatigue, tiredness, or withdrawal when the activity is complex, indicating poor or no movement economy. The limited variability in motor actions in the classes is observed to achieve the proposed objective, constituting a need to improve the visual-motor coordination of the students under study, expressing the scientific problem. How can we improve the visual-motor coordination of third-grade students in PE classes? Throughout the research process, different methods and techniques were employed: theoretical: analytical-synthetic, inductive-deductive; empirical: documentary analysis, non-participatory observation, interviews, surveys, participatory techniques, methodological triangulation, and user criteria. Statistical-mathematical: empirical frequency distribution, which allowed us to consult bibliographies from various national and international authors until we arrived at a proposal for motor activities to solve the problem posed. The recommendations and appendices illustrate the final results for future research.


La investigación aborda la problemática sobre los escolares de tercer grado que presentan dificultades en la coordinación viso motriz óculo-mano en las clases de Educación Física (EF), de la ENU “Mártires del 13 de marzo” de Manicaragua; apreciando un ajuste de los patrones de movimiento que denota la falta de coordinación entre el estímulo visual y la acción motriz ejecutada, así como dificultades para realizar simultáneamente una acción motriz ante varios estímulos (visual, sonoros o táctil), según las voces de mando, durante la clase, además manifiestan fatiga, cansancio o abandono cuando la actividad tiene alguna complejidad, que significa la pobre o nula economía del movimiento. Se percibe la poca variabilidad de las acciones motrices en las clases para lograr el objetivo propuesto, constituyendo una necesidad, mejorar la coordinación viso motriz de los escolares en estudio, expresando el problema científico ¿Cómo mejorar la coordinación viso motriz de los escolares de tercer grado en las clases de EF? Durante todo el proceso de investigación se emplearon diferentes métodos y técnicas, del nivel teórico: analítico-sintético, inductivo-deductivo; del nivel empírico: análisis documental, la observación no participativa, entrevista, la encuesta, las técnicas participativas, la triangulación metodológica y el criterio de usuarios. Del nivel estadístico-matemático: la distribución empírica de frecuencia, que permitieron consultar bibliografías de diferentes autores nacionales e internacionales hasta llegar a la propuesta de actividades motrices, con el fin de dar solución al problema planteado, las recomendaciones y anexos permiten ilustrar los resultados finales a futuras investigaciones.


About The Speaker

Tania Hernández Díazz

Tania Hernández Díazz

UCLV Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 20, 2025 3:24 PM
3 minutes
Salon Virtual
Authors
Tania Hernández Díazz
Idania Blanco Cepero
Yasuri Pérez Lopez
Keywords
actividades motrices
coordinación viso motriz
educación física.
motor activities
physical education.
visual-motor coordination
Documents


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