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Physical Education Workshop "DEPORTE 2025"

IV International Symposium on Physical Activity, Sport and Recreation 2025

DEPORTE 2025

Physical Education Workshop

Small games to improve laterality in schoolchildren whit autism spectrum disorders.
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Schoolchildren with Autism Spectrum Disorder (ASD) require Physical Education adapted to their needs during their schooling or throughout their lives, with specific educational support or attention derived from their situation. Therefore, play contributes to the development of skills, abilities, creativity, imagination, and increases self-esteem and cognitive growth in schoolchildren with disabilities. Five schoolchildren with ASD and three Physical Education teachers from the "Rolando Pérez Quintoso" school in the municipality of Santa Clara participated in the research. Scientific methods and techniques were used at the theoretical analytical level - synthetic, inductive-deductive, and historical-logical; empirical methods included document analysis, observation, interviews, methodological triangulation, specialist judgment, and empirical mathematical-statistical frequency distribution. The study allowed for the proposal of eight small games with non-significant adaptations, aimed at improving laterality in these students in proportion to the basic factors of human movement: body, space, time, and relationships. The proposal is quite appropriate and can be applied, as it addresses the problem and objectives posed, contributing to the improvement of laterality, coordination, and balance; it also fosters communication and social skills in schoolchildren with ASD.


Los escolares con Trastorno del Espectro Autista (TEA) requieren de una Educación Física Adaptada a sus necesidades durante el período de escolarización o a lo largo de toda su vida, con determinados apoyos o atenciones educativas específicas derivadas de su situación. Es por eso que el juego contribuye al desarrollo de las habilidades, capacidades, a la creatividad, imaginación, incrementa la autoestima; el crecimiento cognitivo, en escolares en situación de discapacidad. En la investigación participaron cinco escolares con TEA y tres profesores de Educación Física de la escuela “Rolando Pérez Quintoso” del municipio Santa Clara. Se emplearon métodos y técnicas científicos del nivel teórico analítico - sintético, inductivo-deductivo, histórico-lógico; de los empíricos análisis de documentos, la observación, entrevista, la triangulación metodológica, criterio de especialista, y del matemático- estadístico la distribución empírica de frecuencia. Permitió la propuesta de ocho juegos pequeños con adaptaciones no significativas, con el fin de mejorar la lateralidad a estos escolares en proporción con los factores básicos del movimiento humano: cuerpo, espacio, tiempo y relaciones. La propuesta es bastante adecuada y puede ser aplicada, pues responde al problema y objetivos planteados, pues contribuyen al mejoramiento de la lateralidad, la coordinación, equilibrio; además propicia la comunicación y las habilidades sociales en los escolares con TEA.

Palabras claves: Tra

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Rosa de la Cruz

MsC. Rosa de la Cruz

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Practical Info
Spanish / Español
October 20, 2025 3:21 PM
15 minutes
Salon Virtual
Authors
MsC. Rosa de la Cruz
Carlos Javier Gamboa Piñera
Daniela Milagros Palacio González
Ernesto Pacheco Rodríguez
Keywords
autism spectrum disorder (asd)
juegos pequeños
lateralidad
laterality
small games
trastorno del espectro autista (tea)
Documents


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