Executive Secretary
IV International Symposium on Physical Activity, Sport and Recreation 2025
DEPORTE 2025
Physical Education Workshop
The subject of Rhythmic and Playful Education constitutes one of the most interesting fields of educational science. It allows us to study the education of rhythm, as well as play (game) and all its manifestations, this being a spontaneous and pleasurable activity, which contributes to the integral education of girls, boys and adolescents as a formative and developing element; laying the necessary foundations in the graduates of the program, seeking the development of those indispensable professional pedagogical skills that a graduate in Physical Education must possess, allowing them to promptly and quickly resolve the main difficulties that arise in the different spheres of professional activity. Thirty-three first-year students of the program at the Central University "Marta Abreu" of Las Villas and ten Physical Education teachers from the municipality of Santa Clara participated in the research. Scientific methods and techniques were used, from the theoretical analytical-synthetic, inductive-deductive levels; from empirical document analysis, observation, interview, methodological triangulation, specialist criteria, and from mathematical-statistical empirical frequency distribution. Rhythmic activities, Physical Education, traditional rhythmic games. With the study, a proposal of ten traditional rhythmic games was made in order to promote better work in the Rhythmic Activities unit in primary education and it is evaluated as adequate and applicable, responds to the problem and objectives posed, and provides better work in the teaching of the Rhythmic Activities unit by teachers, as well as the teaching of methodologies, fundamental steps, body expression and rhythmic games.
La asignatura Educación Rítmica y Lúdica constituyen uno de los campos más interesantes de la ciencia educativa; que permite, estudiar la educación del ritmo, así como la lúdica (juego) y todas sus manifestaciones, siendo esta una actividad espontánea y placentera, que contribuye a la educación integral de las niñas, niños y adolescentes como elemento formador y desarrollador; sentando las bases necesarias en los egresados de la carrera, buscando la formación de aquellas habilidades pedagógicas profesionales indispensables que debe poseer un licenciado en Cultura Física, lo que les permite resolver con prontitud y celeridad las principales dificultades que se le presenten en las diferentes esferas de actuación profesional. En la investigación participaron 33 estudiantes de primer año de la carrera en la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas y diez profesores de Educación Física del municipio Santa Clara. Se emplearon métodos y técnicas científicos, del nivel teórico analítico - sintético, inductivo-deductivo; de los empíricos análisis de documentos, la observación, entrevista, la triangulación metodológica, criterio de especialista, y del matemático- estadístico la distribución empírica de frecuencia. Con el estudio se realizó la propuesta de diez juegos tradicionales rítmicos con el fin de propiciar un mejor trabajo de la unidad Actividades Rítmicas en la enseñanza primaria y se evalúa de adecuada y aplicable, responde al problema y objetivos planteados, y proporcionan un mejor trabajo en la impartición de la unidad Actividades Rítmicas por parte de los profesores, así como la enseñanza de las metodologías, los pasos fundamentales, la expresión corporal y los juegos rítmicos.
About The Speaker
Miguel Williams Aguilera Amazo

Discussion