6th International Conference on Humanistic Studies 2023
Workshop 3: Management of information and comunication in the contemporany societies
Abstract
In every educational scenario, the pedagogical planning model is one of the most relevant and complex challenges of the teaching task, taking into account that it requires a broad view of: knowledge, capabilities, achievement indicators, activities, reasonable adjustments, digital tools, materials specific didactics, among others, in order to think about teaching and learning for subjects of rights in a pedagogical space and time. The teacher training experience of the Teaching Cycle for Professionals, through the virtual campus of Champagnat University, has the objective of inviting people to design teaching and learning paths with digital inclusion, aimed at enriching and strengthening educational practices at different levels. and modalities of the educational system. Pedagogical strategies are used to rethink learning in a contemporary key and in relation to technologies, so that future teachers can understand how to approach teaching in an increasingly technical and algorithmic world; identify visible and opaque gaps in the access and use of these technologies for the transformation of ways of learning, cognitive diversity and educational social inclusion. The result is educational practices in teacher training based on various learning objects mediated by digital integration from an emerging pedagogy that transforms the educational and inclusive perspective
Resumen
En todo escenario educativo el modelo pedagógico de planificación es uno de los retos más relevantes y complejos de la tarea docente, teniendo en cuenta que requiere una mirada amplia sobre: saberes, capacidades, indicadores de logros, actividades, ajustes razonables, herramientas digitales, materiales didácticos concretos, entre otros, a efectos de pensar la enseñanza y el aprendizaje para sujetos de derechos en un espacio y tiempo pedagógico. La experiencia de la formación docente del Ciclo de Profesorado para Profesionales, a través del campus virtual de la universidad Champagnat, tiene el objetivo de invitar a diseñar trayectos de enseñanza y aprendizaje con inclusión digital, orientados a enriquecer y fortalecer las prácticas educativas en diferentes niveles y modalidades del sistema educativo. Se utilizan estrategias pedagógicas para repensar los aprendizajes en clave contemporánea y en relación con las tecnologías, para que los y las futuros/as docentes puedan comprender el cómo abordar la enseñanza en un mundo cada vez más tecnificado y algorítmico; identificar las brechas visibles y opacas en el acceso y el uso de estas tecnologías para la transformación de las formas de aprender, la diversidad cognitiva y la inclusión social educativa. El resultado son las prácticas educativas en la formación docente a partir de diversos objetos de aprendizajes mediados por la integración digital desde una pedagogía emergente que transforma la mirada educativa e inclusiva.
About The Speaker
Dr. Clelia Teresa Valdez
Discussion