Workshop 3: Management of information and comunication in the contemporany societies

6th International Conference on Humanistic Studies 2023

Workshop 3: Management of information and comunication in the contemporany societies

Political communicative practices from the Pedro Diaz Coello Faculty of the University of the Party in Cuba.

Abstract

• Issue: The importance of establishing relations based on coordination and integration among political actors makes political communication practices a necessity. For its study, in Cuba, an essential practical reference is the former provincial schools of the Party, today turned into faculties of the Ñico López University; however, communication is not always visualized from a strategic perspective.

• Objective: to value the importance of communicative practices from the analysis of scientific literature in order to support communication as a strategic element in political-ideological education.

• Methodology: through the scientific literature and using the methods of analysis and synthesis, the essential theoretical underpinnings of the leader's communicative practices and their strategic significance within the institutional communication management process of the Pedro Diaz Coello Faculty are shown.

• Results and discussion: diverse definitions of the term are obtained, as well as clarity in the functions of political communication, confirming its importance in the communicative practices of each leader; its application in a strategic way facilitates not only the political practice, but the internal development of the faculties of the party university.

• Conclusions: Political communication reveals itself today as an essential and necessary instrument in the creation of awareness and understanding of the complexity of social phenomena, on the one hand, and in the realization of actions for the transformation of reality, on the other. All this, in order to teach that dialogue and human understanding transversalizes institutional and social development.


Resumen

• Problemática: La importancia de establecer relaciones basadas en la coordinación e integración entre los actores políticos, hace de las prácticas de comunicación política una necesidad. Para su estudio, en Cuba, un referente práctico esencial constituye las antiguas escuelas provinciales del Partido, hoy devenidas en facultades de la Universidad Ñico López; sin embargo, no siempre se visualiza la comunicación desde una perspectiva estratégica.

• Objetivo(s): valorar la importancia de las prácticas comunicativas desde el análisis de la literatura científica para fundamentar la comunicación como elemento estratégico en la educación política-ideológica

• Metodología: a través de la literatura científica y utilizando los métodos de análisis y síntesis se muestran los sustentos teóricos esenciales de las prácticas comunicativas del líder y su significación estratégica dentro el proceso de gestión de la comunicación institucional de la Facultad Pedro Diaz Coello.

• Resultados y discusión: se obtienen diversas definiciones del término, así como claridad en las funciones de la comunicación política, confirmando su importancia en las prácticas comunicativas de cada líder; su aplicación de manera estratégica facilita no solo la práctica política, sino el desarrollo interno de las facultades de la universidad del partido.

• Conclusiones: La comunicación política, se revela hoy como instrumento imprescindible y necesario en la creación de conciencia y la comprensión de la complejidad de los fenómenos sociales, por una parte, y en la concreción de acciones de salida a la transformación de la realidad. Todo ello, en aras de enseñar que el diálogo y entendimiento humanos transversaliza el desarrollo institucional y social.


About The Speaker

Lilibeth Mir Torres

Lilibeth Mir Torres

Universidad Holguín Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Presentation
Spanish / Español
November 13, 2023 2:30 PM
10 minutes
Sala 1 (CIESHUM)
Authors
Lilibeth Mir Torres
Dr. Julio César Rodríguez Peña
Madelín Marrero Rodríguez
Keywords
comunicación política
gestión.
management.
political communication
political communication practices
prácticas comunicativas políticas