6th International Conference on Humanistic Studies 2023
Workshop 4: Language teaching and development of competences in the educational field
Abstract
Attention to students with Learning Difficulties who study English requires a foreign language teacher prepared. The specialized literature in this respect has reported insufficient preparation of these teachers to cater this group of the pupils with special educational needs. In general, studies indicate a tendency to the study their attitudes and self-efficacy believe toward inclusive practices with these pupils. The objective of this study was to evaluate the effect of the application of a subject program in the Bachelor of Education in Foreign Languages, English, in the undergraduate training process of these teachers for the attention of primary pupils with Learning Difficulties who study English. A mixed, experimental type of research was used, from the emerging dialectical-materialist paradigm. A non-probabilistic intentional sample was used, made up of 31 pupils to whom the program was applied, 8 teachers and 7 directives. The data was collected through pre-test and post-test interviews and surveys, processed through the methodological triangulation. The application of the t-Student test showed statistically significant differences in the sample after applying the program (Zp=18.0545 ≥ Z=2.457), which demonstrated its effectiveness. The findings reveal the adequate undergraduate training provided to the English teacher is related to the increase of knowledge, skills and positive attitudes towards the attention of these pupils. It is concluded that the design of future subject programs for the undergraduate of these professionals should promote the use of the academic, labor and research components for these purposes.
Resumen
La atención a educandos primarios con Dificultades en el Aprendizaje que estudian inglés exige un profesor de lengua extranjera preparado. La literatura especializada al respecto ha reportado insuficiente preparación de este profesorado para la su atención a este grupo de educandos con necesidades educativas especiales. De modo general, los estudios indican una tendencia al estudio de sus actitudes y creencias de autoeficacia hacia las prácticas inclusivas con estos educandos. El objetivo de esta investigación fue evaluar el efecto de la aplicación de un programa de asignatura en la carrera Licenciatura en Educación Lenguas Extranjeras, Inglés, en el proceso de formación de pregrado de estos profesores para la atención a educandos primarios con Dificultades en el Aprendizaje que estudian inglés. Se empleó un enfoque de investigación mixto, de tipo experimental, a partir del paradigma emergente dialéctico-materialista. Se utilizó una muestra intencional no probabilística, integrada por 31 estudiantes, 8 profesores y 7 directivos. Los datos se recopilaron mediante entrevistas y encuestas pre-test y post-test, procesadas mediante la triangulación metodológica de fuentes. La aplicación de la prueba t-Student arrojó diferencias estadísticamente significativas (Zp=18,0545 ≥ Z=2.457), lo cual demostró su efectividad. Los hallazgos revelan que la adecuada formación de pregrado proveída al profesor de inglés tiene relación con el aumento de conocimientos, habilidades y actitudes positivas hacia la atención a estos educandos. Se concluye que el diseño de programas de asignaturas futuras para el pregrado de estos profesionales debe potenciar el aprovechamiento de los componentes académico, laboral e investigativo con estos fines.
About The Speaker
Marcel Mendoza Zúñiga
Discussion