Executive Secretary
VII International Conference on Humanistic Studies
CIESHUM 2025
Workshop I: Theoretical, descriptive and applied studies of language and discourse
This paper analyzes a type of cultural heritage rarely noticed by the speakers of a region: the language used daily and which carries our identity. Even less so if it is linked to Africa, a word associated with slavery and racial discrimination. This paper examines both the repertoire of ritual use and those words that have already become established in Cuban Spanish, with methodological variations. The general methodology applied is based on W. Labov's classic postulates of sociolinguistics and the study techniques of Y. Lastra. This study includes data obtained from fieldwork conducted in Remedios, Camajuaní, and Cienfuegos between 2023 and the present with 24 interviewees: 12 women and 12 men from the three age groups. The theoretical question of attitudes toward these terms was specifically addressed. An interesting case study was presented with the word "asere." Novel conclusions are reached about the great vitality of terms of African origin linked to Cuban cultural areas such as food (e.g., "ñame"), music (e.g., "mambo"), and phraseological units (e.g., "vivir en las quimbambas"), as well as trends toward obsolescence (e.g., "fula").
Este trabajo analiza un tipo de patrimonio cultural pocas veces notado por los hablantes de una región: la lengua cotidianamente usada y que es portadora de nuestra identidad. Menos aún si se vincula con África, palabra vinculada con la esclavitud y con la discriminación racial. Se estudian en esta ponencia tanto el repertorio de uso ritual como aquellos vocablos que ya se han establecido en el español de Cuba con variantes metodológicas. La metodología general aplicada parte de los postulados clásicos de Labov de sociolingüística y las técnicas de estudio de Y. Lastra. En este estudio se incluyeron los datos obtenidos en trabajos de campo realizados en Remedios, Camajuaní y Cienfuegos durante los años 2023 a la actualidad a 24 entrevistados: 12 mujeres y 12 hombres de los 3 grupos etarios. Especialmente fue tratada la cuestión teórica de las actitudes hacia esos términos.Un caso interesante de análisis se presentó con el vocablo asere. Se arriba a conclusiones novedosas acerca de la gran vitalidad de términos de origen africano vinculados a áreas culturales cubanas como comida (ejemplo: ñame), música (ejemplo: mambo) y fraseologismos (ejemplo: vivir en las quimbambas) pero también a tendencias de obsolescencias (ejemplo: fula).
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Gema Valdés Acosta

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