Executive Secretary
XIII International Conference on Business Studies
CICE 2025
XI International Workshop on Hospitality and Tourism (HOTELTUR, 2025)
Abstract
Tourism, as a strategic and constantly growing sector, requires organizations to adapt their structures and processes to market demands, ensuring quality, competitiveness, and customer satisfaction. Following the impact of the COVID-19 pandemic, both destinations and tourism facilities have been compelled to understand the evolution of demand and thoroughly analyze the various source markets, in order to implement strategies tailored to the new context that support the recovery of both domestic and international tourism. In this scenario, hotel management in Cuba faces limitations in its supply chain, largely due to insufficient knowledge of the market and customers’ perceptions of the services, which negatively affects customer satisfaction and the business performance indicators. In response to this issue, the present research aims to design a Demand Management System for the Memories Paraíso Azul Complex that optimizes the availability of supplies and improves operational efficiency. To achieve this, various empirical and mathematical-statistical methods and techniques were employed, including direct observation, interviews, document analysis, chart and table development, and statistical analyses. The main result was the design of a demand forecasting system based on the real needs of customers and focused on their satisfaction, intended as a tool to optimize supply chain management at the facility, thereby contributing to service quality.
Resumen
El turismo, como sector estratégico y en constante crecimiento, exige que las organizaciones adapten sus estructuras y procesos a las exigencias del mercado, garantizando calidad, competitividad y satisfacción del cliente. Luego del impacto de la pandemia de COVID-19 tanto los destinos como las instalaciones turísticas han tenido que comprender la evolución de la demanda y analizar detalladamente los distintos mercados emisores, con el fin de implementar estrategias adaptadas al nuevo contexto que favorezcan la recuperación del turismo, tanto nacional como internacional. En este escenario, la gestión hotelera en Cuba enfrenta limitaciones en su cadena de suministros, originadas en gran medida por un conocimiento insuficiente del mercado y de la percepción que tienen los clientes sobre los servicios, lo cual repercute negativamente en su satisfacción y en los indicadores comerciales de las empresas. En respuesta a esta problemática, la presente investigación tiene como objetivo Diseñar un Sistema de Gestión de la Demanda para el Complejo Memories Paraíso Azul que permita optimizar la disponibilidad de insumos y mejorar la eficiencia operativa. Para ello, se emplearon diversos métodos y técnicas de los niveles empírico y matemático-estadístico, como la observación directa, entrevistas, análisis documental, elaboración de gráficos y tablas, y análisis estadísticos. Como resultado principal, se diseñó un sistema de previsión de la demanda orientado a las necesidades reales de los clientes y enfocado en su satisfacción, con el propósito de servir como herramienta para optimizar la gestión de suministros en la instalación, contribuyendo así a la calidad del servicio.
About The Speaker
Maria Fernanda Rodriguez Vazquez

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