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XI International Workshop on Hospitality and Tourism (HOTELTUR, 2025) "CICE 2025"

XIII International Conference on Business Studies

CICE 2025

XI International Workshop on Hospitality and Tourism (HOTELTUR, 2025)

Mathematical simulation as a tool for the optimization of human resources in buffet restaurants
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Abstract

The service provided in buffet restaurants is dynamic and highly subject to evaluations. The high workload on service staff and the limited capacity of internal customers hinder the optimal allocation of human resources based on customer service capacity. This study was conducted in a buffet restaurant, with the objective of applying mathematical simulation to optimize the use of human resources. During the research, a set of techniques was employed, including the As-Is diagram, operational analysis, continuous individual observation, complaint analysis, and process simulation (using ARENA 14.5 software). Among the key findings, there are challenges in the organizational conditions of the buffet restaurant, as well as a need for human resources to provide service at the required quality level. It was observed that the time for replenishing tableware and setting up tables is excessive, leading to customer dissatisfaction due to waiting. Despite this, significant reserves were identified in terms of water and beverage supply, adequate equipment (dishwashing machines), and trained personnel in the buffet restaurant.

Resumen

El servicio que se ofrece en los restaurantes buffet es dinámico y altamente sujeto a valoraciones. La elevada carga en el personal de servicio y la capacidad reducida de los clientes internos impide la asignación óptima del capital humano según la capacidad de atención a los clientes. El presente trabajo se realizó en un restaurante buffet; presentando como objetivo aplicar la simulación matemática para optimizar la utilización del recurso humano. En el desarrollo de la investigación se emplean un conjunto de técnicas como son: diagrama As-Is, análisis operacional, observación continua individual, análisis de las quejas y la simulación de procesos (software ARENA 14.5). Entre los resultados fundamentales existen dificultades en las condiciones organizativas del restaurante buffet; así como la necesidad de capital humano para brindar un servicio con la calidad requerida; se aprecia que el tiempo para la reposición de vajilla y montaje de las mesas es elevado, lo que provoca insatisfacción en los clientes por la espera. A pesar de ello se encontraron reservas significativas en cuanto al suministro de aguas y bebidas, adecuado equipamiento (máquinas de fregado) y personal capacitado en el restaurante buffet.

About The Speaker

Edian Dueñas Reyes

Edian Dueñas Reyes

Universidad de Matanzas Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Presentation
Spanish / Español
October 23, 2025 4:0 PM
10 minutes
Hotel Grand Memories Cayo Santa María
Authors
Edian Dueñas Reyes
Keywords
buffet restaurant.
human resource utilization
mathematical simulation
simulación matemática; utilización del recurso humano; restaurante buffet
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