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XI International Workshop on Hospitality and Tourism (HOTELTUR, 2025) "CICE 2025"

XIII International Conference on Business Studies

CICE 2025

XI International Workshop on Hospitality and Tourism (HOTELTUR, 2025)

Palmares Company Strategy for the Development of International Tourism in Localities of Villa Clara
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Abstract

Problem: The province of Villa Clara has considerable tourism potential that remains underexploited in its non-traditional municipalities. This has limited the participation of other territories in the benefits of tourism development. In this context, the Extrahotel Company Palmares Villa Clara can play a strategic role in revitalizing tourism in these areas.

Aim: To design a strategy for tourism positioning and diversification for the Extrahotel Company Palmares Villa Clara that enables the integration of its localities into the international tourism market.

Methodology: The type of research applied is conclusive and descriptive-propositional, as it aims to solve a real and specific problem and propose a viable strategy for the company in question. During the research process, both theoretical and empirical methods were used, such as: analytical-synthetic, inductive-deductive, historical-logical, and systemic approach; along with document analysis, interviews, and a SWOT analysis.

Results & Discussion: The main results include the identification of localities with tourism potential, as well as weaknesses in institutional integration and international promotion. The proposed strategies revolve around the diversification of extrahotel products, the viable creation of a new tourist route “Flavors, Tobacco and Tradition: From the Villa to the Paradise,” staff training, destination image enhancement, and the development of public-private partnerships.

Conclusions: A well-planned management by the Extrahotel Company Palmares Villa Clara can transform the included localities into emerging tourism hubs with significant economic and sociocultural impact.

Resumen

Problemática: La provincia de Villa Clara posee un considerable potencial turístico aún subexplotado en sus municipios no tradicionales, esto ha limitado la participación de otros territorios en los beneficios del desarrollo turístico. En este contexto, la empresa Extrahotelera Palmares Villa Clara, puede desempeñar un papel estratégico en la dinamización del turismo en estas zonas.


Objetivo: Diseñar una estrategia de posicionamiento y diversificación turística para la Empresa Extrahotelera Palmares Villa Clara que permita insertar a sus localidades en el mercado turístico internacional.


Metodología: El tipo de investigación aplicada es de tipo concluyente y descriptivo-propositivo porque busca resolver un problema real y específico y proponer una estrategia viable para la empresa en cuestión. Durante el proceso investigativo se utilizan métodos de nivel teórico y empírico como: el analítico–sintético, el inductivo-deductivo, el histórico–lógico, el enfoque sistémico; la revisión documental, la entrevista, y el análisis DAFO.

Resultados y discusión: Entre los principales resultados se identificaron localidades con potencial para el turismo, así como debilidades en la integración institucional y la promoción internacional. Las estrategias propuestas giran en torno a la diversificación de productos extrahoteleros, la alternativa viable de una nueva ruta turística “Sabores, Tabaco y Tradición: de la Villa al Paraíso”, la capacitación del personal, el fortalecimiento de la imagen de destino y el desarrollo de alianzas público-privadas.

Conclusiones: Una gestión planificada de la Empresa Extrahotelera Palmares Villa Clara puede transformar a las localidades que comprende en nodos turísticos emergentes con impacto económico y sociocultural significativo.

About The Speaker

Flavia Alvarez Herrera

Flavia Alvarez Herrera

UCLV Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
No Presencial
Spanish / Español
October 23, 2025 10:0 AM
5 minutes
Hotel Grand Memories Cayo Santa María (Sala Virtual CICE 2025)
Authors
Flavia Alvarez Herrera
María del Carmen Lloret Feijoo
Keywords
desarrollo local; gestión turística; servicios extrahoteleros; productos turísticos.
local development; tourism management; extra-hotel services; tourism products.
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