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XI International Workshop on Hospitality and Tourism (HOTELTUR, 2025) "CICE 2025"

XIII International Conference on Business Studies

CICE 2025

XI International Workshop on Hospitality and Tourism (HOTELTUR, 2025)

Strategic diagnosis of the UCLV as a tool for designing a tourism product
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Abstract

The Villa Clara region has a tourist hub (Villa Clara Keys), highly acclaimed both nationally and internationally, attracting significant visitors. The city also boasts diverse historical and cultural resources, a result of its cultural traditions, history, and nature, emphasizing its greatest attractions so that visitors can experience them.
Problem: Travel agencies in the province present visitors to Villa Clara with a brief itinerary, focusing on visits to the Che Guevara Mausoleum and the Armored Train Monument, ignoring institutions that could showcase important elements of the city's customs and idiosyncrasies. This explains the absence of the "Marta Abreu" Central University of Las Villas as a tourist attraction for visitors.
Objectives: To establish a strategic diagnosis of the UCLV as a tool for designing a tourism product.
Methodology: Historical-logical, analysis-synthesis
Results and discussion: A SWOT analysis was obtained, which served as a platform for analysis strategies. It provides the opportunity for different strategic business plans to focus on the UCLV as a tourism product.
Results and discussion: A SWOT analysis was obtained, which served as a platform for analysis strategies. It provides the opportunity for different strategic business plans to focus on the UCLV as a tourism product.

Resumen

La región de Villa Clara cuenta con un Polo turístico (Cayos de Villa Clara) de gran aceptación a nivel internacional y nacional con marcadas visitas. Igualmente, la ciudad cuenta con diversos recursos históricos – culturales, fruto de sus tradiciones culturales, historia y naturaleza, enfatizando en sus mayores atractivos para que sean conocidos por aquellos que la visitan.
•    Problemática: Las Agencias de Viajes en la provincia muestran al visitante que llega hasta la urbe villaclareña un escueto itinerario, el cual se centra en la visita al Mausoleo del Che Guevara y al Monumento Tren Blindado, y se ignoran instituciones que bien pudieran mostrar elementos importantes de las costumbres e idiosincrasia. De ahí que se constata la ausencia de la Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas como producto turístico para los visitantes.
•    Objetivos: Establecer un diagnóstico estratégico de la UCLV como herramienta para el diseño de un producto turístico.
•    Metodología: histórico-lógico, análisis-síntesis, estudio de caso y se emplean herramientas analíticas como PESTEL, DAFO y ERIC.
•    Resultados y discusión: se identificaron los elementos claves del macro-entorno y el micro-entorno que favorecen o limitan la viabilidad de la propuesta de negocio. En este orden, se determinaron los aspectos que deben eliminarse, reducirse, incrementarse y crearse (ERIC) para potenciar el éxito del proyecto con enfoque de desarrollo local
•    Conclusiones: El diagnóstico presentado en este trabajo supone que los recursos naturales, tecnológicos y capital humano, presentes en la UCLV, reúnen los requisitos para posicionarla como un atractivo turístico de gran potencial. 

About The Speaker

Laura Peraza

Laura Peraza

UCLV Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Presentation
Spanish / Español
October 23, 2025 2:10 PM
10 minutes
Hotel Grand Memories Cayo Santa María
Authors
Laura Peraza
Yudiesky Cancio Díaz.
Carlos Cristóbal Martínez Martínez
Dr. Luis Miguel Campos Cardoso
Keywords
diagnóstico estratégico; producto turístico; desarrollo local
strategic diagnosis; tourist product; local development
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