Executive Secretary
XIII International Conference on Business Studies
CICE 2025
XI International Workshop on Hospitality and Tourism (HOTELTUR, 2025)
Abstract
Problem: Knowledge management, supported by technologies, is a strategic resource for innovating tourism services and increasing their competitiveness. The fragmentation of information, technological obsolescence, and the absence of integrated models for technological knowledge management in tourist information centers limit the efficient dissemination and generation of information and the capacity to innovate in the sector.
Objectives: To propose a technological knowledge management model applicable to information centers in the sector, based on its implementation in the Villa Clara Information Center. The model aims to improve operational efficiency, document management, and promote innovation and competitiveness in information services.
Methodology: A mixed approach was applied through a case study, document analysis, interviews, participant observation, and descriptive techniques. Knowledge management models such as Nonaka-Takeuchi, Stankosky, and Montoya-La Serna were analyzed.
Results and Discussion: The proposed model is based on four components: intelligent technological platform, management activities, organizational knowledge, and human capital development. Its application improves decision-making efficiency, reduces information fragmentation, and strengthens data governance. These changes are consistent with findings indicating that the use of technology enhances operational efficiency.
Conclusions: Technological knowledge management proved to be effective in enhancing innovation and competitiveness in tourism. The implementation of the proposed model increases destination competitiveness, enables real-time knowledge generation, and facilitates collaborative knowledge management through networks, technology monitoring, and continuous innovation.
Resumen
Problemática: La gestión del conocimiento, apoyada por tecnologías, es un recurso estratégico para innovar en los servicios turísticos y aumentar su competitividad. La fragmentación de la información, la obsolescencia tecnológica y la ausencia de modelos integrados de gestión tecnológica del conocimiento en centros de información turística, limita la difusión y generación eficiente de la información y la capacidad de innovar en el sector.
Objetivos: Proponer un modelo de gestión tecnológica del conocimiento aplicable a centros de información del sector, basado en su implementación en el Centro de Información de Villa Clara, el modelo pretende mejorar la eficiencia operativa, la gestión documental y fomentar la innovación y competitividad en el servicio informativo.
Metodología: Se aplicó un enfoque mixto mediante el estudio de caso, análisis documental, entrevistas, observación participante y técnicas descriptivas. Se analizan modelos de GTC como Nonaka-Takeuchi, Stankosky y Montoya-La Serna.
Resultados y discusión: El modelo propuesto fundamenta cuatro componentes: plataforma tecnológica inteligente, actividades de gestión, conocimiento organizacional y desarrollo de capital humano. Su aplicación mejora la eficiencia en la toma de decisiones, reduciendo la fragmentación informativa y fortaleciendo la gobernanza de datos. Estos cambios coinciden con hallazgos que señalan que el uso de tecnologías mejora la eficiencia operacional.
Conclusiones: La gestión tecnológica del conocimiento demostró ser eficaz para potenciar la innovación y la competitividad en el turismo. La implementación del modelo propuesto incrementa la competitividad del destino, permite la generación de conocimiento en tiempo real y facilita la gestión colaborativa del conocimiento mediante redes, vigilancia tecnológica e innovación continua.
About The Speaker
Lic. Yosdany González Hernández

Discussion