Executive Secretary
XIII International Conference on Business Studies
CICE 2025
XIV Modern Management Symposium
Abstract
The Grand Aston Cayo Las Brujas Hotel presents ineffective management of strategies aimed at promoting employee satisfaction, which translates into deficiencies in the quality of service provided. The central purpose of the study was to design a methodological procedure for formulating internal marketing strategies, aiming to increase the satisfaction level of hotel employees. The research employed empirical methods such as document analysis, interviews, surveys, and direct observation. The main result was the development of a procedure for managing internal marketing in hotels, structured in a three-phase cycle: preparation, diagnosis of internal marketing management, and strategy design and implementation. It was concluded that internal marketing is a fundamental tool for aligning internal customer objectives with marketing strategies, increasing staff motivation and satisfaction levels, and, consequently, ensuring external customer satisfaction.
Resumen
El Hotel Grand Aston Cayo Las Brujas presenta una gestión ineficaz de estrategias dirigidas a fomentar la satisfacción laboral, lo cual se traduce en deficiencias en la calidad del servicio prestado. El estudio tuvo como propósito central el diseño de un procedimiento metodológico para formular estrategias de marketing interno, con el fin de elevar el nivel de satisfacción de los empleados del hotel. La investigación empleó métodos empíricos como: el análisis documental, la entrevista, la encuesta y la observación directa. Como resultado principal, se elaboró un procedimiento para la gestión del marketing interno en hoteles, estructurado en un ciclo de tres fases: preparación, diagnóstico de la gestión de marketing interno, y diseño e implementación de estrategias. Se concluyó que el marketing interno es una herramienta fundamental para alinear los objetivos de los clientes internos con las estrategias de mercadotecnia, elevar los niveles de motivación y satisfacción del personal y, en consecuencia, garantizar la satisfacción del cliente externo.
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Ana Bárbara Guillén Guillén

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