Executive Secretary

XIV Modern Management Symposium "CICE 2025"

XIII International Conference on Business Studies

CICE 2025

XIV Modern Management Symposium

Competency-based performance evaluation: a procedure to optimize staff management in hotels
Set Favorite

Abstract

The assessment of individual managerial performance in the tourism sector is of great importance to the performance of each hotel. The One Gallery Hotel, like other Gaviota hotels in the country, conducts performance evaluations based on general indicators that do not take into account the specific functions and duties of each position, which limits more effective human capital management. This situation raises the scientific problem addressed: how to optimize the contribution of managers to hotel management through performance evaluation. The overall objective was to propose a specific procedure for evaluating the individual performance of managers at The One Gallery Hotel, with the goal of improving their contribution to hotel management. The research employed empirical methods such as document analysis, interviews, and direct observation. The main result obtained was the development of a procedure for evaluating individual performance, which constitutes the fundamental contribution of the study.

Resumen

La valoración de los resultados individuales del trabajo de los cuadros en el sector turístico reviste una gran importancia para el desempeño de cada hotel. El “Hotel The One Gallery”, al igual que los demás hoteles de Gaviota en el país, realiza una evaluación del desempeño basada en indicadores generales que no toman en cuenta las funciones y labores particulares de cada cargo, lo que limita una gestión más eficaz del capital humano. De esta situación se desprende el problema científico abordado: cómo optimizar el aporte de los cuadros a la gestión del hotel mediante la evaluación de su desempeño. El objetivo general se dirigió a proponer un procedimiento específico para evaluar el resultado individual del trabajo de los cuadros (directivos) en el “Hotel The One Gallery”, con el fin de mejorar su contribución a la gestión del hotel. En la investigación se emplearon métodos empíricos como el análisis documental, la entrevista y la observación directa. El principal resultado obtenido fue el desarrollo de un procedimiento para evaluar el resultado individual del trabajo, el cual constituye el aporte fundamental del estudio.

About The Speaker

Cesar Javier Granado Avalos

Cesar Javier Granado Avalos

Hotel The One Gallery Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
No Presencial
Spanish / Español
October 24, 2025 11:40 AM
15 minutes
Hotel Grand Memories Cayo Santa María (Sala Virtual CICE 2025)
Authors
Maria Sotolongo Sánchez
Cesar Javier Granado Avalos
Keywords
capital humano
evaluación del desempeño
hotel
human capital
performance evaluation
tourism
turismo
Documents