Evaluation and improvement of career plans in the commercial area of the Santa Clara Telecommunications Center

Human capital is an intangible asset that has the ability to support increased productivity, promote innovation and thus competitiveness. Undoubtedly, the success of any organization is closely linked to the performance of all the people who make it up, regardless of their hierarchy, location and condition, since they are the ones who possess skills, knowledge, social relationships, attitudes, values, etc.., and they are the ones who decide where, when and how to use them. In this sense, the objective of the present work is to propose a procedure for the evaluation and improvement of the career plans of the positions of the commercial area in the Santa Clara Telecommunications Center of the Villa Clara province in Cuba. The research is carried out under the conceptions of a mixed method, using documentary analysis, direct observation and group dynamics. As a result of the application of the procedure, the indicators were defined to evaluate the fulfillment of the competency-based career plan, as well as its improvement strategy, and the career plan for the Executive position of point of sale (EPV) was proposed. It was concluded that the application of the proposed career plans made it possible to elaborate individual development plans for the personnel to occupy future positions in order to guarantee the continuity of the corporate objectives and strategies for its growth and sustainability to the organization.

El capital humano constituye un activo intangible que tiene la capacidad de apoyar el incremento de la productividad, impulsar la innovación y con ello la competitividad. Sin lugar a duda, el éxito de cualquier organización se vincula estrechamente al desempeño de todas las personas que la integran, sin importar su jerarquía, ubicación y condición, pues son ellas las que poseen habilidades, conocimientos, relaciones sociales, actitudes, valores, etc., y son ellas las que deciden dónde, cuándo y cómo utilizarlos. En este sentido, el objetivo del presente trabajo es proponer un procedimiento para la evaluación y mejora de los planes de carreras de los cargos del área de comercial en el Centro de Telecomunicaciones Santa Clara de la provincia de Villa Clara en Cuba. La investigación se realiza bajo las concepciones de un método mixto, utilizando el análisis documental, la observación directa y las dinámicas grupales. Como resultado de la aplicación del procedimiento se definieron los indicadores para evaluar el cumplimiento del plan de carreras basado en competencias, así como su estrategia de mejora y se propuso el plan de carrera para el cargo Ejecutivo de punto de venta (EPV). Se concluyó que la aplicación de los planes de carreras propuestos permitió elaborar los planes de desarrollo individual del personal para ocupar futuros cargos con el fin de garantizar a la organización la continuidad de los objetivos y estrategias corporativas para su crecimiento y sostenibilidad.

About The Speaker

Jorge Iturria Brito

Ing. Jorge Iturria Brito

UCLV Flag of Cuba


Practical Info
Spanish / Español
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15 minutes
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Authors
Ing. Jorge Iturria Brito
Dra. C. Maria Sotolongo Sánchez
MsC. Ana Maria Delgado Pérez
Keywords
capital humano
career plans
formación.
human capital
planes de carreras
procedimiento
procedure
training.