Executive Secretary
IV International Symposium on Physical Activity, Sport and Recreation 2025
DEPORTE 2025
Workshop on Free Time, Recreational Physical Activity and Quality of Life
This work relates Physical Recreation with road safety education, from the subject Recreational Activities in Nature, based on Sports Hiking, as part of the comprehensive training of the Recreation professional with the intention of solving the differences in what should be known to guarantee road safety education and what is actually done, using the possibilities of content and context, as a principle of the university-society relationship. The objective is to apply the contents of road safety education in the development of Sports Hiking, to improve the quality of Recreational Activities in Nature offers, as part of the social transformations in the university-society interaction. Methods such as analytical-synthetic, inductive-deductive, document analysis, observation, surveys, interviews, and triangulation are used, in addition to descriptive statistics. The setting is the Ramón Ruíz del Sol Educational Institution and the fifth and sixth grade Hiking groups as subjects. Among the results, the identification of the points of contact between Sports Hiking and road safety education stands out, as well as the decrease in average road safety education errors per excursion and the increase in children's participation in this type of activity. It is concluded that the participation and mastery of the Sports Hiking program is transformed, based on the university-society relationship that strengthens road safety education through the protagonism of the subject in Recreational Activities in Nature.
El trabajo relaciona la Recreación Física con la educación vial, desde la asignatura Actividades Recreativas en la Naturaleza, basado en el Excursionismo Deportivo, como parte de la formación integral del profesional de la Recreación con la intencionalidad en la solución a las diferencias en lo que debe conocerse para garantizar la educación vial y lo que en realidad se hace, utilizando las posibilidades del contenido y el contexto, como principio de la relación universidad sociedad. El objetivo es aplicar los contenidos de la educación vial en el desarrollo del Excursionismo Deportivo, para el mejoramiento de la calidad en las ofertas de Actividades Recreativas en la Naturaleza, como parte de las transformaciones sociales en la interacción universidad sociedad y se utilizan métodos como el analítico-sintético, el inductivo-deductivo, el análisis de documentos, la observación, la encuesta, la entrevista y la triangulación, además de la estadística descriptiva, con escenario en la Institución Educativa Ramón Ruíz del Sol y como sujetos los grupos de Excursionismo de quinto y sexto grado. Entre los resultados destaca la identificación de los puntos de contacto entre el Excursionismo Deportivo y la educación vial, la disminución de los errores de educación vial promedio por excursión y el incremento en la participación de los niños en este tipo de actividad y se concluye que, se logra transformar la participación y el dominio del programa de Excursionismo Deportivo, basado en la relación universidad sociedad que potencia la educación vial desde el protagonismo del sujeto en las Actividades Recreativas en la Naturaleza.
About The Speaker
Urbano Blas Rodríguez Martínez

Discussion