Executive Secretary
XIII International Conference on Business Studies
CICE 2025
XI International Workshop on Hospitality and Tourism (HOTELTUR, 2025)
Abstract
The development, implementation, and proper monitoring of an Inventory Management
System is a necessary task in the management of a hotel's food and beverage services, especially if it operates under an all-inclusive program. This system allows for predictive capacity, responding to demand fluctuations, and protecting against unreliable suppliers or shortages of a particular item. Therefore, the purpose of this research is to develop a Food and Beverage Management System for the Blue Diamond Cayo Santa María Resort through Inventory Control, enabling improved supply of the products needed to serve its customers. Techniques, methods, and tools were applied to achieve the defined objectives; these included interviews, document analysis, and a panel of experts, collaboration with specialists, the development of graphs and tables, statistical analysis, and the use of software such as IBM SPSS Statistics and Microsoft Excel, among others. The main result was an Inventory Control System for Food and Beverage Management, geared toward meeting customers' real needs. This system, as a working tool, will allow for better supply planning.
Resumen
La elaboración, ejecución y seguimiento adecuado de un Sistema de Gestión de Inventarios es una tarea necesaria dentro de la gestión de los servicios gastronómicos de un hotel, más si este opera bajo Todo Incluido; ya que permite mantener la capacidad de predicción, atender a fluctuaciones de la demanda, protegerse de la falta de confiabilidad de proveedores o de la escasez de un artículo. Es por ello que el propósito de la presente investigación es el desarrollo de un Sistema de Gestión del Área de Alimentos y Bebidas del Complejo Blue Diamond Cayo Santa María Mediante Control de Inventarios que permita el mejoramiento del aprovisionamiento de los productos necesarios para la conformación de la oferta a sus clientes. Se aplicaron técnicas, métodos y herramientas que permitieron el alcance de los objetivos definidos; entre ellas: entrevistas, análisis ocumental, Jurado de Opinión, trabajo con especialistas, elaboración de gráficas y tablas, análisis estadísticos, uso de software como el IBM SPSS Statistics y Microsoft Excel entre otros. El principal resultado obtenido fue un Sistema de Control de Inventarios dirigido a la Gestión del Área de Alimentos y Bebidas encaminado a la satisfacción de las necesidades reales de los clientes que, como instrumento de trabajo, permitirá una mejor planificación de la oferta.
About The Speaker
MsC. Aliosky Camacho Rodríguez

Ingeniero Industrial (2009). Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas, Cuba. Máster en Gestión Turística (2013). Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas, Cuba. Profesor Auxiliar (2018). Profesor e Investigador del Detartamento de Turismo (Desde el 2009), Facultad de Ciencias Económicas. Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas, Cuba.
Discussion